Groep 2

Vooral spelletjes met een dobbelsteen. Hoeveel vingers steek ik op? Bamzaaien. Hoeveel stappen, hoger/ lager, meer/minder met materiaal enzovoort.

 

Groep 3

Eerst met materialen zoals eierdozen, kerstballen, pepernoten, paaseitjes, rekenrek. Dan abstraheren op het platte vlak en dan formeel rekenen.

 

Groep 4 en hoger.

Na een rekenonderzoek en rekengesprek kan ik een plan opstellen waarin ik beschrijf wat het doel is; bijvoorbeeld over 10 weken kan Joris 15 splitsingen tot 10 binnen 15 seconden benoemen. Daarin geef ik ook aan welke materialen ik erbij gebruik. In Joris geval: Splitsbakje met kralen; vriendjes van 10, splitsbladen, flitskaartjes, dobbelstenen, kaartspel. Grafiek om bij te houden welke splitsingen al goed gaan en welke extra geoefend moeten worden.

Ik kan uw kind begeleiden met bijvoorbeeld tafels, digitale en analoge klok. Of hoe haal ik de som uit een verhaal, hoe zit dat met verhoudingen, tabellen, metriek stelsel, breuken. Hierbij geldt voornamelijk eerst handelend werken, dan uittekenen, ook met strokenmodel, dan abstraheren.

 

terug naar de pagina

IEBEL, Mossenmeent 28, 1218 AT Hilversum Tel: 035 6980610 of 0618367112, e-mail:Cora@iebel.nl

webdesign: Distinctive Identity Design